Arbetslös
Skriv utÄr du arbetslös och vill söka ersättning?
Vi behöver uppgifter från dig för att kunna besluta om vad du har rätt till. Vilka uppgifter vi behöver skiljer sig åt beroende på vad du gjort under det senaste året.
Läs gärna mer om vilka villkor du behöver uppfylla för att få ersättning.
Här följer en steg-för-steg genomgång av vad du behöver göra om du skulle bli arbetslös.
Skriv in dig på Arbetsförmedlingen din första arbetslösa dag. Du kan skriva in dig digitalt med e-legitimation på Arbetsförmedlingens webbplats. Det är viktigt att du anmäler dig din första arbetslösa dag eftersom det är ett grundvillkor för att du ska kunna få arbetslöshetsersättning.
När du skriver in dig på Arbetsförmedlingen ska du meddela att du är medlem i STs a-kassa så vi får information om att du är arbetslös.
Om du i samband med att du slutar din anställning får ett avgångsvederlag har du inte du rätt till arbetslöshetsersättning så länge som avgångsvederlaget räcker. Skriv ändå in dig på Arbetsförmedlingen för att skydda din sjukpenninggrundande inkomst (SGI). Om du har frågor om din SGI ska du kontakta Försäkringskassan.
På Mina sidor får du stegvis hjälp med att fylla i din ansökan om ersättning. Du får uppgifter som läggs på en "Att göra lista". Du kan också fylla i och skicka in frågeformulär och blanketter, ladda upp dokument och skicka meddelanden till a-kassan. Se till att uppdatera din profil med e-postadress och mobilnummer så att du får en notifiering när vi skickar information till dig.
Du loggar in på Mina sidor med hjälp av E-legitimation. På www.E-legitimation.se kan du läsa mer om E-legitimation och om hur du ansluter dig till den tjänsten.
Kontakta oss om du inte vill eller kan använda dig av Mina sidor.
Ta kontakt med din tidigare arbetsgivare och säg att de ska fylla i blanketten Arbetsgivarintyg för de tolv senaste månaderna som du arbetat. Du och din arbetsgivare skickar in den via arbetsgivarintyg.nu. Det går även bra för din arbetsgivare att hantera intyget utan bankID om ni inte använder er av det. Om du haft flera anställningar hos samma arbetsgivare ska du be arbetsgivaren att fylla i ett Arbetsgivarintyg för varje anställning. Har du haft flera arbetsgivare behöver du kontakta alla för att få Arbetsgivarintyg.
Du kan skicka in dokument (pdf, png, jpeg) via Mina sidor. Om du inte kan använda dig av Mina sidor skickar du in handlingarna till: STs a-kassa, Box 5100, 102 42 Stockholm. Om det dröjer innan du får blanketten ”Arbetsgivarintyg” kan du komplettera din ansökan med den senare. Det är då bra att du berättar det för oss.
Beroende av vad du gjort det senaste året kan du behöva skicka in fler intyg. Det kan till exempel vara:
- blanketten "Intyg om studier" om du har studerat, läs mer om studier
- blanketten ”Arbetsintyg för företagare” om du har registrerat företag, läs även mer om reglerna för företagare
- om du har sagt upp dig på egen begäran ska du skicka in en förklaring till varför du sagt upp dig, läs mer om egen uppsägning
- kopia av överenskommelsen om avgångsvederlag, läs mer om avgångsvederlag
- pensionsbeslut om du tar ut pension, läs mer om pension
Dessa intyg kan du skicka in via Mina sidor. Antingen som ett dokument som du laddar upp eller som ett frågeformulär. Vi kommer att informera dig om vi behöver något mer.
Din arbetslöshetsersättning baseras på det arbete du har utfört under de senaste tolv månaderna, den så kallade kvalificeringstiden. Om du till exempel har varit sjuk, föräldraledig eller studerat på heltid kan kvalificeringstiden förlängas.
Att skicka in tidrapport är din ansökan om arbetslöshetsersättning. Du rapporterar veckovis. Det är viktigt att rapportera rätt utifrån din situation. Du ska rapportera om du är arbetslös, sjuk, hemma för vård av barn eller arbetar. Du ska även fylla i om du inte kan ta arbete. Varje dag ska rapporteras även lördagar och söndagar. Om du inte använder dig av Mina sidor behöver du kontakta oss så vi kan skicka papperskort till dig.
Du kan läsa mer om hur du rapporterar din tid här.
Vi handlägger ditt ärende så fort vi kan. Handläggningstiden kan variera över tid. Vi går igenom de intyg och uppgifter du har skickat in och bedömer vad du har rätt till. Om vi saknar uppgifter kommer du att få information om det antingen via Mina sidor eller med brev. När vi är klara kommer du få ett skriftligt beslut. Tänk på att kontrollera de uppgifter du skickar in till oss så kanske de inte behöver kompletteras, på så sätt kan du korta tiden till din första utbetalning. Vi kan tidigast fatta beslut om din ersättningsrätt när din första tidrapport kommit in. Första tidrapporten kan du skicka in när du varit arbetslös i en vecka.
När vi har fått in det underlag vi behöver och dina tidrapporter kan vi besluta i ditt ärende. Därefter kan vi betala ut din arbetslöshetsersättning. Du får normalt din första utbetalning torsdagen veckan efter vi tar beslut. Du håller koll på våra utbetalningsdagar här.
Vi betalar ut ersättning via Swedbank. Om du har konto registrerat hos Swedbank kommer utbetalningen automatiskt till det kontot. Om du inte har konto registrerat hos Swedbank kommer du få en utbetalningsavi. För att få dina utbetalningar insatta på konto i en annan bank behöver du kontakta Swedbank för att registrera ditt konto.
Det är viktigt att du informerar oss om din situation förändras. Det kan till exempel handla om att du startat företag, börjat studera eller tar ut pension. Du behöver senast 14 dagar efter att du själv fick reda på förändringen meddela det till oss. Du undviker på så sätt att du får för mycket ersättning. Ersättning som betalas ut fel ska betalas tillbaka till oss. Om du får ersättning på felaktiga grunder kan även ditt medlemskap upphöra.