Månadsrapportera när du är arbetslös

Skriv ut
Informationen på den här sidan gäller för arbetslöshetsförsäkringen som började gälla 1 oktober 2025.

Under en övergångsperiod kommer två regelverk för a-kassan att gälla samtidigt. Här hittar du motsvarande information för dig som omfattas av Arbetslöshetsförsäkring som ersattes 1 oktober 2025

Enligt försäkringen som började gälla från 1 oktober 2025 ska du skicka in månadsansökan där du redogör för din situation under månaden din ansökan avser. Det är viktigt att du rapporterar rätt utifrån din situation. Du ska ange om du varit  sjuk, varit hemma för vård av barn, varit föräldraledig eller om du är förhindrad att ta arbete. Du ska även ange vad du har haft för inkomst för månaden. En månad med hel arbetslöshetsersättning motsvarar 22 ersättningsdagar. Även dagar med aktivitetsstöd räknas som förbrukade ersättningsdagar. Varje dag ska rapporteras även lördagar och söndagar. På Mina sidor får du hjälp att fylla i dina månadsrapporter. Om du inte använder dig av Mina sidor behöver du kontakta oss.

Det är viktigt att du fyller i månadsansökan korrekt. Om du är osäker på hur du ska göra och har frågor kontakta oss. Felaktigt ifyllda uppgifter kan leda till att du kan bli återbetalningsskyldig för utbetald ersättning. I vissa fall kan du även bli utesluten ur a-kassan eller frånkänd ersättning samt polisanmäld. Läs därför igenom informationen på Mina sidor och den information a-kassan skickar till dig noggrant. 

Om du arbetar

Inkomster från arbete minskar ersättningen från a-kassan. Den som söker ersättning från  a-kassa redovisar eventuella arbetsinkomster löpande i månadsansökningarna och ersättning från a-kassan minskas med det bruttobelopp för arbete under månaden man ansöker för. 

Du behöver ta reda på bruttolönen för att fylla i din inkomst. Det hittar du på din lönespecifikation.

Vilken månad som inkomsten ska redovisas på beror på hur din lön betalas ut. En viktig fråga är om din löneutbetalning avser en eller flera kalendermånader.

Om utbetalningen av lönen avser en kalendermånad, från den första till den sista i en månad, fyll i bruttolönen (lön före skatt) inklusive eventuella tillägg, för arbetet som du har utfört i ansökningsmånaden.

Läs mer om arbete under arbetslöshet

Om du varit bortrest

Om du varit bortrest har man inte rätt till arbetslöshetsersättning för de dagar som du är förhindrad att ta arbete. Ersättningen minskas  med 1/22 för var och en av de dagarna. Minskning kan som mest vara 5 dagar per vecka. 

Uppehåll i ersättningsperioden 

Om du gör ett längre uppehåll i ersättningsperioden, på grund av till exempel arbete, studier, sjukdom eller föräldraledighet räcker det att du meddelar det på din sista månadsrapport. Du ska också meddela Arbetsförmedlingen om du inte längre är arbetssökande.

Om du åter blir arbetssökande inom tolv månader kan du ha möjlighet att få fortsätta på din tidigare beviljade ersättningsperiod. Tänk på att du ska skriva in dig Arbetsförmedlingen första arbetslösa dagen efter uppehållet. Du behöver med intyg styrka vad du gjort under uppehållet i ersättningsperioden. Om du fått ersättning från Försäkringskassan behöver du inte skicka in något intyg.

Skicka in månadsansökan inom tre månader

En ansökan om ersättning kan göras hos a-kassan inom tre månader från den sista dagen i den tidsperiod ansökan avser. Om det sker senare går rätten till ersättning för perioden förlorad om det inte finns synnerliga skäl.

Mina sidor

Månadsansöker gör du via Mina sidor. För att logga in behöver du e-legitimation som exempelvis BankID. 

Logga in på Mina sidor