Söka ersättning
Under en övergångsperiod kommer två regelverk för a-kassan att gälla samtidigt. Här hittar du motsvarande information för dig som omfattas av Arbetslöshetsförsäkring som ersattes 1 oktober 2025
Att bli arbetslös är en omställning och kan innebära många frågor och funderingar. För att underlätta i omställningen har vi här listat de steg du behöver ta för att ansöka om ersättning från A-kassan om du är arbetslös.
Läs gärna mer om villkor för att få ersättning.
1. Skriv in dig på arbetsförmedlingen
Skriv in dig på Arbetsförmedlingen din första arbetslösa dag. Du kan skriva in dig digitalt på Arbetsförmedlingens webbplats. Det är viktigt att du anmäler dig din första arbetslösa dag eftersom det är ett grundvillkor för att du ska kunna få arbetslöshetsersättning.
När du skriver in dig på Arbetsförmedlingen ska du meddela att du är medlem i STs A-kassa så vi får information om att du är arbetslös.
Om du i samband med att du slutar din anställning får ett avgångsvederlag har du inte du rätt till arbetslöshetsersättning så länge som avgångsvederlaget räcker. Skriv ändå in dig på Arbetsförmedlingen för att skydda din sjukpenninggrundande inkomst (SGI). Om du har frågor om din SGI ska du kontakta Försäkringskassan.
2. Logga in och ansök
På Mina sidor får du stegvis hjälp med att fylla i din ansökan om ersättning. Du får uppgifter som läggs på en "Att göra lista". Du kan också fylla i och skicka in frågeformulär och blanketter, ladda upp dokument och skicka meddelanden till a-kassan. Se till att uppdatera din profil med e-postadress och mobilnummer så att du får en notifiering när vi skickar information till dig.
Kontakta oss om du inte vill eller kan använda dig av Mina sidor.
3. Komplettera dina ansökan
I samband med din ansökan om ersättning kan du behöva komplettera med handlingar eller intyg.
Du skickar in dem via Mina sidor. Antingen som ett dokument som du laddar upp eller som ett frågeformulär. Om du inte kan använda dig av Mina sidor skickar du in handlingarna till: STs a-kassa, Box 5100, 102 42 Stockholm.
Beroende av vad du gjort det senaste året kan du behöva skicka in flera intyg. Det kan till exempel vara intyg om studier om du har studerat, arbetsintyg för företagare om du har registrerat företag eller pensionsbeslut om du tar ut pension. Vi kommer att informera dig under handläggningen av ditt ärende vilka dokument och intyg vi behöver för att kunna fatta beslut.
Ibland kan vi begära in blanketter som du hittar här
Om du ska komplettera din ansökan med arbetsgivarintyg ska du ta kontakt med din tidigare arbetsgivare och säg att de ska fylla i blanketten Arbetsgivarintyg för de tolv senaste månaderna som du arbetat. Du och din arbetsgivare skickar in den via arbetsgivarintyg.nu. Om det dröjer innan du får blanketten ”Arbetsgivarintyg” kan du komplettera din ansökan med den senare. Det är då bra att du berättar det för oss.
4. Månadsrapportera till oss
När du söker ersättning från A-kassan ska du skicka in månadsrapporter som redogör för din inkomst under under månaden din ansökan avser. Det är viktigt att du rapporterar rätt utifrån din situation. Du ska rapportera om du varit arbetslös, sjuk, varit hemma för vård av barn, varit föräldraledig, arbetat eller om du är förhindrad att ta arbete. En månad med hel arbetslöshetsersättning motsvarar 22 ersättningsdagar.
En ansökan om ersättning kan göras hos a-kassan inom tre månader från den sista dagen i den tidsperiod ansökan avser. Om det sker senare går rätten till ersättning för perioden förlorad om det inte finns synnerliga skäl.
5. Handläggning
Vi handlägger ditt ärende så fort vi kan. Handläggningstiden kan variera över tid. Vi går igenom de intyg och uppgifter du har skickat in och bedömer vad du har rätt till. Om vi saknar uppgifter kommer du att få information om det antingen via Mina sidor eller med brev. När vi är klara kommer du få ett skriftligt beslut.
Tänk på att kontrollera de uppgifter du skickar in till oss så kanske de inte behöver kompletteras, på så sätt kan du korta tiden till din första utbetalning. Vi kan tidigast fatta beslut om ersättning när din första månadsrapport kommit in. Första månadsrapporten kan du skicka in när du varit arbetslös i en månad.
6. Utbetalning
När vi har fått in det underlag vi behöver och dina månadsrapporter kan vi besluta i ditt ärende. Därefter kan vi betala ut din arbetslöshetsersättning.
Vi betalar ut ersättning via Swedbank. Om du har konto registrerat hos Swedbank kommer utbetalningen automatiskt till det kontot. Om du inte har konto registrerat hos Swedbank kommer du få en utbetalningsavi. För att få dina utbetalningar insatta på konto i en annan bank behöver du kontakta Swedbank för att registrera ditt konto.
7. Meddela oss förändringar
Det är viktigt att du informerar oss om din situation förändras. Det kan till exempel handla om att du startat företag, börjat studera eller tar ut pension. Du behöver senast 14 dagar efter att du själv fick reda på förändringen meddela det till oss. Du undviker på så sätt att du får för mycket ersättning. Ersättning som betalas ut fel ska betalas tillbaka till oss. Om du får ersättning på felaktiga grunder kan även ditt medlemskap upphöra.