Att göra när du är arbetslös

A-kassan är en försäkring för dig som är ofrivilligt arbetslös. Därför behöver du göra allt du kan för att få ett nytt jobb, till exempel söka jobb aktivt och tacka ja om du blir erbjuden jobb eller en plats i ett arbetsmarknadspolitiskt program. Tackar du nej till ett jobb ses du nämligen inte längre som ofrivilligt arbetslös och riskerar att bli av med din ersättning.

Bild på en klocka, glasögon och en anteckningsbok
Informationen på den här sidan gäller för arbetslöshetsförsäkringen som började gälla 1 oktober 2025.

Under en övergångsperiod kommer två regelverk för a-kassan att gälla samtidigt. Här hittar du motsvarande information för dig som omfattas av Arbetslöshetsförsäkring som ersattes 1 oktober 2025

Kriterier för ersättning

När du har ersättning från a-kassan behöver du bland annat aktivt söka lämpliga jobb och lämna in en aktivitetsrapport till Arbetsförmedlingen varje månad.

Detta ska du som arbetssökande göra

  • Medverka till att upprätta en individuell planering,
  • Lämna en aktivitetsrapport till Arbetsförmedlingen inom utsatt tid, 
  • Besöka eller tar kontakt med Arbetsförmedlingen eller kompletterande aktör vid, överenskommelse eller på annat sätt beslutad tidpunkt,
  • Söka anvisat lämpligt arbete, 
  • Aktivt söka lämpliga arbeten

Vi avgör från fall till fall vad som i det enskilda ärendet kan utgöra ett godtagbart skäl. Som exempel på vad som kan vara godtagbara skäl kan nämnas avbrott i allmänna kommunikationer, tekniska störningar i telefon och datatrafik, sjukdom och trängande familjeangelägenheter.

arbetsförmedlingen.se kan du läsa mer om villkor för dig som får ersättning vid arbetslöshet.

Läs mer om hur du som arbetssökande söker arbete aktivt

Är du arbetslös och vill söka ersättning?

Vi behöver uppgifter från dig för att kunna besluta om vad du har rätt till. Vilka uppgifter vi behöver skiljer sig åt beroende på vad du gjort under det senaste året.
Läs gärna mer om vilka villkor du behöver uppfylla för att få ersättning.

Här hittar du en steg-för-steg genomgång av vad du behöver göra om du skulle bli arbetslös

Aktivitetsrapportera till Arbetsförmedlingen

Mellan den 1 och 14 varje månad ska du skicka in en så kallad aktivitetsrapport till Arbetsförmedlingen. Där berättar du vilka jobb du sökt och annat du gjort för att förbättra möjligheterna att få ett jobb. Det är Arbetsförmedlingen du vänder dig till om du behöver hjälp med din aktivitetsrapport.

Om du inte skickar in din aktivitetsrapport i tid får vi information om det från Arbetsförmedlingen. Då utreder vi om du haft godtagbara skäl att inte skicka in rapporten. Saknar du godtagbara skäl får du inte din ersättning från oss.

När du missköter ditt arbetssökande

Skicka in din månadsrapport

Det är viktigt att du rapporterar rätt utifrån din situation. Kontakta a-kassan om du är osäker på hur du ska göra

En månad med hel arbetslöshetsersättning motsvarar 22 ersättningsdagar. Även dagar med aktivitetsstöd räknas som förbrukade ersättningsdagar. Du ska rapportera om du varit arbetslös, sjuk, varit hemma för vård av barn, varit föräldraledig eller om du är förhindrad att ta arbete. Varje dag ska rapporteras även lördagar och söndagar. Du ska även rapportera om du har haft inkomst för arbete under månaden.

Ansök inom tre månader

En ansökan om ersättning kan göras hos a-kassan inom tre månader från den sista dagen i den tidsperiod ansökan avser. Om det sker senare går rätten till ersättning för perioden förlorad om det inte finns synnerliga skäl.

Fyll i rätt uppgifter

Felaktigt ifyllda uppgifter kan leda till att du kan bli återbetalningsskyldig för utbetald ersättning. I vissa fall kan du även bli utesluten ur a-kassan eller frånkänd ersättning samt polisanmäld. Läs därför igenom informationen på Mina sidor och den information a-kassan skickar till dig noggrant. 

Här kan du läsa mer om återbetalningsskyldighet

Läs mer om månadsrapportera

Behöver du hjälp?

På Mina sidor hittar du information om vad som gäller för dig som arbetssökande. Under Frågor och svar har vi samlat och reder ut några vanliga frågor. Du är också välkommen att kontakta oss och prata med handläggare om specifika frågor gällande din arbetslöshetsersättning.