Medlemsfrågor

Hur blir jag medlem?

Du ansöker enklast om medlemskap via Mitt medlemskap. Du kan också ansöka om medlemskap genom att fylla i och skicka in blanketten Ansökan om medlemskap till a-kassan. Du hittar blanketten samt övrig information här
 
Du kan såklart även skriva ut blanketten för underskrift.

Hur mycket kostar det att vara medlem?

Avgiften till STs a-kassa är 110 kronor per månad.

Jag har börjat ett nytt arbete och ska byta arbetslöshetskassa. Hur gör jag?

Du behöver inte byta a-kassa då du byter arbete. Alla a-kassor följer samma regler. Om du ändå vill byta a-kassa måste du begära utträde.
 
När du byter a-kassa är det viktigt att det inte blir ett glapp mellan det gamla och det nya medlemskapet. Om du avslutar ditt medlemskap den sista i månaden och beviljas inträde från månaden direkt efter får du tillgodoräkna dig det tidigare medlemskapet. 

Jag har slutat mitt arbete på grund av pension. Måste jag meddela er detta?

När du fyller 65 år avslutas ditt medlemskap automatiskt. Går du i pension innan du fyller 65 år måste du själv begära utträde om du vill avsluta medlemskapet.

Jag är för närvarande föräldraledig. Får jag lägre avgift då?

Nej, samtliga medlemmar betalar samma avgift.

Jag ska börja studera. Får jag lägre avgift då?

Nej, samtliga medlemmar betalar samma avgift.

Vad händer om jag glömmer att betala medlemsavgiften?

Om du glömt att betala avgiften en månad skickas en påminnelse ut i samband med aviseringen månaden efter. Observera att påminnelsen skickas per post oavsett om du betalar via vanlig faktura, Autogiro eller e-faktura. 
 
Har medlemsavgiften inte betalats på tre månader avslutas ditt medlemskap automatiskt på grund av bristande betalning. Du är skyldig att betala avgiften för dessa månader. 
 
Om du uppfyller villkoren för inträde kan du tillgodoräkna dig tidigare medlemstid. Du måste då skicka in en ny ansökan senast månaden efter utträdet. Kommer ansökan in senare kan du beviljas inträde, men du kan inte tillgodoräkna dig ditt tidigare medlemskap.

Jag har tappat bort det inbetalningskort jag fått från er. Kan jag betala in på annat sätt?

Ja, du kan betala in på bankgiro 139-7686, som referens anger du namn och personnummer. Du kan också logga in på Mitt Medlemskap. Där finns alla dina betaluppgifter. Du har samma OCR-nummer varje månad.

Kan jag betala min avgift via e-faktura?

Ja, du kan få fakturan som e-faktura. Du anmäler själv via din internetbank att du önskar få medlemsavgiften som e-faktura.

Kan jag betala min avgift via Autogiro?

Ja, du kan betala avgiften via Autogiro. Enklast ansluter du dig till Autogiro genom att logga in på Mitt medlemskap. Du kan också anmäla Autogiro direkt via din internetbank eller genom att skicka in ett Autogiromedgivande till a-kassan. Du hittar blanketten här

Till vilket bankgiro ska jag betala min avgift?

A-kassans bankgiro är 139-7686.

Jag har inte fått/tappat bort fakturan från er den här månaden. Vad ska jag göra?

Du kan logga in på Mitt medlemskap med BankID. Där finner du all information. Du kan också kontakta a-kassan för information. Du kan maila, medlemskap@stsakassa.se eller ringa 08-517 590 00. 

Har du kvar fakturan från föregående månad kan du använda OCR-numret på den.

Du kan även betala in på bankgiro 139-7686, som referens anger du namn och personnummer.

När får jag min faktura?

Din första faktura skickas ut efter att du beviljats medlemskap. Fakturorna skickas ut i början av månaden och är vanligtvis hos dig i mitten av månaden. Har ditt medlemskap beviljats i mitten eller slutet av månaden kan den första fakturan komma först månaden efter, tillsammans med den månadens faktura. Avgiften ska betalas senast i den siste i månaden. Exempel: Avgiften för april månad ska betalas senast den 30 april.

Hur kan jag skicka in handlingar till er?

Du kan skicka in information till a-kassan via Mitt medlemskap eller via vanlig post.

Till vilken adress ska jag skicka mina handlingar?

Alla handlingar skickas till:

STs a-kassa
Box 5100
102 42 Stockholm

 

Hur gör jag för att avsluta mitt medlemskap?

Logga in på Mitt medlemskap med BankID och avsluta ditt medlemskap där. Om du inte har tillgång till BankID begär du utträde skriftligen. Du hittar blankett här.  Om du inte har möjlighet att skicka in blanketten kan du skriva ett eget brev till a-kassan eller begära utträde via mail till medlemskap@stsakassa.se. Om du inte använder blanketten när du begär utträde måste du ange namn, personnummer och önskat utträdesdatum. 
 
Du behöver inte byta a-kassa om du får arbete utanför vårt verksamhetsområde. Reglerna om arbetslöshetsersättning är samma för alla a-kassor.
 
Utträde beviljas tidigast från den dag ansökan kommit in till a-kassan. Oavsett vilken dag i månaden du beviljas utträde betalas hela avgiften för den månaden. Det är därför oftast enklast att begära utträde till den sista i månaden.
 
För att tillgodoräkna dig medlemstiden när du byter a-kassa måste du vara medlem till den sista i månaden. Glöm inte att ansöka om inträde i den nya a-kassan.

Fakturor och brev via KIVRA

Vi samarbetar med KIVRA. Det innebär att om du själv har anslutit dig till KIVRA kommer dina fakturor och brev skickas dit. Om du är ansluten till KIVRA kommer dina fakturor och brev komma dit. Om du vill få dina fakturor och brev per post i fortsättningen måste du avanmäla det hos KIVRA.